Se for deg dette: du er på utkikk etter et domenenavn. Du starter et nytt selskap eller rebrander ditt gamle, og du trenger et premiumdomene.

Det første du gjør er å velge et domenenavn som gir deg den beste tilgangen til hovedmålgruppen din. Det viser seg at domenet ikke er tilgjengelig fordi det allerede har blitt registrert av noen andre.

Hva skal du gjøre nå?

Du har et par muligheter. Først kan du gjennomføre et WHOIS-søk for å forsøke å finne eieren, kontakte dem og komme med et tilbud for domenet. Eller så kan du velge å bruke et annet domenenavn. Men velg klokt – domenenavn spiller nemlig en viktig rolle i en bedrifts suksess. Det er ekstremt viktig å velge riktig domenenavn, fordi kundene automatisk gjør seg opp tanker om hvor på nettet de tror det blir riktig å gå. Selger du snekkerutstyr kan du ikke ha domenet glitter.no for å si det sånn. Finn.no er et godt eksempel på hvor viktig det er; leter du etter noe å kjøpe? Du finner det på finn.no. Et annet eksempel er gamblingbransjen, som er ekstremt opptatt av å sikre seg premiumdomener – det er svært mange spillsider som tilbyr oddsbonus i Norge, noe veldig mange nordmenn søker etter på Google. Et godt domenenavn vil både øke synligheten i søkemotorer og øke tilliten potensielle besøkende har til siden din. Vi har altså allerede nå lært at domenenavnet gjør det enklere for kunder å huske deg, å finne deg, og å stole på deg. Derfor er det viktig å velge rett domenenavn.

I denne artikkelen skal vi se på hvilke muligheter du har når domenenavnet du ønsker deg allerede er opptatt.

Finn eieren av domenet

Det første steget er å finne ut hvem som eier domenet, og det bruker man et WHOIS-søk til. WHOIS-søket gir informasjon om domenet, som hvilket selskap som står som registrar, hvor det ble registrert, navnet på organisasjonen som eier det, hvilken dato det ble registrert på, og noen ganger kan man også finne kontaktinformasjonen til eieren.

Problemet med å bruke denne metoden for å finne eieren er at mange registrarer nå tilbyr en WHOIS-tjeneste som skjuler kontaktinformasjon i søkene. Med de nye GDPR-reglene er det nå også flere og flere registrarer som skjuler det meste i WHOIS-søkene.

Så, hva gjør du hvis du ikke finner eieren via WHOIS? Da må man inn på nettsteder som EstiBot eller DomainIQ som gir historisk WHOIS-data fra flere år tilbake, eller bilder av hva som var på nettsiden for flere år siden. Akkurat som Hans og Grete følger du etter smulene på stien, og etter en lang jakt er det svært tilfredsstillende å faktisk finne den du er på jakt etter!

Kom med et tilbud

Når du har funnet eieren av domenet, er du nødt til å komme med et tilbud for å kjøpe domenet. Dette starter forhandlingsprosessen. Det finnes en rekke utfordringer som kan oppstå under forhandlingene, så hvis du ikke er forberedt kan du ende opp med tilbakeslag og økonomiske nedturer.

Før du går inn i en forhandling bør du ha et bilde på hva domenet er verdt. Domenemarkedet utvikler seg i raskt tempo, men det er noen nøkkelpunkter du kan bruke til å verdsette et domene, som hvilket toppnivå det ligger på (.no, .com, .net og så videre), lengden på navnet og skrivemåten.

Du må også innse at du neppe er den eneste interessenten. De fleste premiumdomener blir jevnlig kontaktet av interesserte kjøpere. Min erfaring er at de som eier domenet nå neppe var de som kjøpte det først; de har selv betalt en betydelig sum for det.

For å starte forhandlingene på en god måte er det best å være ærlig. Å påstå at du er en fattig student som trenger domenet til et personlig prosjekt kommer ikke til å hjelpe deg. Kom med et rettferdig tilbud. Å si til noen at siden de ikke bruker domenet, så burde de bare selge det billig, vel – det kommer heller ikke til å funke.

Lag en liste med alternativer. Sett en deadline for deg selv. Lag et budsjett basert på faktainformasjon. Skriv så en profesjonell e-post som frister eieren av domenet til å svare deg.

Vurder alternative domenenavn

Hvis drømmedomenet ditt rett og slett er utilgjengelig på grunn av prisen og forhandlingene mislyktes, har du fortsatt muligheter.

Det finnes mange faktorer som påvirker verdien til et domene, og alt handler om en ting: avkastning på investeringen for den potensielle kjøperen. Vurder hvilke faktorer som er viktig for dine behov. Hvis selskapet ditt kun skal inn på det norske markedet, så trenger du ikke et .com-domene; det holder i massevis med et .no-domene.

Vær forberedt om du engasjerer en megler

Noen velger å engasjere en domenemegler for å hjelpe dem med å kjøpe et nytt domenenavn til selskapet. Hvis du vurderer å gjøre dette, så ta en telefon til megleren og gå gjennom deres erfaring og forståelse av kjøpsprosessen. Gjør litt research på megleren du vurderer. Vær sikker på at du forstår hvordan de tar seg betalt, og hvem de egentlig representerer i prosessen: kjøperen, selgeren eller seg selv.

En domenemegler skal kunne gi deg verdi gjennom hele kjøpsprosessen. Mange selskaper trenger hjelp med å forstå hva de ulike domenenavnene kan bety for inntektene deres, og hva de må regne med at det vil koste å kjøpe de ulike alternativene. Dette kan du spørre megleren din om hjelp med.

Når du snakker med megleren er det best å være ærlig. Jeg har aldri forstått hvorfor folk lyver til legen som om livsstilen; de lurer kun seg selv. Det samme gjelder når du snakker med domenemegleren din. Fortell dem bakgrunnen for domenet du forsøker å kjøpe. Har du allerede vært i kontakt med selgeren? Hva slags beløp lå i tilbudet ditt? Hva ble kommunisert til selgeren?

Sett deadlines og et budsjett med megleren, og vær realistisk rundt hva det kommer til å koste deg. Jeg har jobbet med selskaper med sjusifrede budsjett med råd til domenenavn med ett ord. Når det perfekte domenenavnet kommer med en fornuftig pris, kjøper de. Jeg har også jobbet med selskaper på jakt etter domenenavn med to ord og et femsifret budsjett.

Å finne det rette domenet for selskapet ditt er like viktig som å finne den perfekte fysiske beliggenheten, og faktisk enda viktigere dersom du driver med netthandel. Domenenavnet ditt kan påvirke resultatene til selskapet ditt i mange år framover.