Ikke gjør det mer komplisert enn det behøver å være. Valg av domene er viktig, men ikke en umulig oppgave.

Domenenavnet ditt er ekstremt viktig. Det er det første alle besøkende på nettsiden din må forholde seg til, så det må være noe man husker og ikke minst; profesjonelt.

Derfor er det viktig å investere litt tid i å finne det riktige domenenavnet helt fra starten av. Ved siden av å velge en god hostingleverandør er det nok den viktigste avgjørelsen du tar i forhold til nettsiden din.

Med et domenenavn får du også e-postadresser som tilhører domenet. En profesjonell e-postadresse som dette får automatisk nettsiden din til å virke mer profesjonell, sammenlignet med å bruke en Hotmail- eller Gmail-adresse.

Domenenavnet påvirker også hvordan nettsiden din vises i søkeresultatene. Det er nemlig viktig hvilke ord domenet består av, siden dette vil gi treff når potensielle besøkende søker på Google. En gamblingside vil f. eks. ønske å inkludere ord som gambling, winner, slot, casino, lucky og lignende i domenet sitt, fordi det vil gjøre nettsiden mer synlig på Google. Spillere som søker på strenger som big winner eller casino bonus uten innskudd vil oftere finne nettsiden dersom domenenavnet inneholder noen av disse ordene.

Et godt domenenavn henger sammen med et konsept, det er kort – maks et eller to ord – som er enkle og lette å huske. Kommer målgruppen fra forskjellige land må man ha et engelsk domenenavn, men er nettstedet rettet inn mot et spesifikt land og språk, kan det være fornuftig å bruke domenenavn på dette språket.

Kort oppsummert; det du trenger er et navn som er enkelt å finne, og som man ikke glemmer dersom kundene skulle ønske å komme tilbake.

1. Vær konkret

Vårt viktigste tips er å holde domenenavnet ditt så kort som mulig. Jo mer du ber folk om å huske, jo større er sjansen for at de skriver inn feil bokstaver. Hvis de ikke klarer skrive domenet ditt riktig, så finner de deg ikke. En tommelfingerregel er at seks tegn er optimalt, men så lenge du ikke overstiger åtte tegn så er det godt nok.

2. Velg riktig toppnivå for domenet

I internettets spede begynnelse fantes det begrensede muligheter for toppnivå – bokstavene på slutten av en URL – og majoriteten av nettsidene gikk for .com eller for .org.

I dag er situasjonene en helt annen. Alle land i verden har et spesifikt toppnivå, og det finnes også mange andre muligheter å velge mellom.

De mest populære er:

  •  .info – Sider som fokuserer på å gi informasjon
  • .me – Personlige sider, som blogger
  • .co – Brukes for det meste som en forkortelse for selskap (company), salg (commerce) eller gruppe (community)
  • .org- Organisasjoner og veldedige non-profit-organisasjoner
  • .biz – Et alternativ til .com for bedrifter og kommersielle selskaper
  • .net – Vanligvis sider knyttet til internettets infrastruktur

I mange tilfeller kan nivåene over kombineres med landskoder. For eksempel kan et selskap i Storbritannia bruke toppnivået .co.uk.

Større organisasjoner har for vane å kjøpe opp de mest populære underdomenene for hoveddomenet sitt, og videresende dem. På denne måten forhindrer de copycats som stjeler kunder fra dem, samtidig som det blir enklere for kunder å finne nettsiden.

Nøkkelpunktet her er å sikre at det er enkelt å finne siden din. Hvis du er i tvil; gå for .com. Dette er fortsatt et toppnivå som gir respekt og får selskapet ditt til å framstå som mer profesjonelt.

3. Sjekk eksisterende domenenavn

Det siste du ønsker er å bestemme deg for et navn, sette i gang brandingprosessen, for så å oppdage at domenenavnet allerede er tatt av en annen organisasjon.

Du kan bruke GoDaddys domenesøk. Det gir deg en rask og enkel måte å se hvilke domenenavn som allerede er tatt av noen andre.

Det kan også være verdt å søke på feilstavede versjoner av domenenavnet ditt, og kjøpe dem opp dersom de er tilgjengelige.

Det du ikke må gjøre er å kjøpe opp feilstavede versjoner av populære sider – som fcebook.com eller twiter.com. Dette kan gi deg et heftig søksmål fra nettstedet du imiterer.

4. Sjekk hva domenenavnet betyr på andre språk

Det virker kanskje litt rart å sjekke hvilken mening domenenavnet ditt har på andre språk, men det finnes mange eksempler på at dette er en god idé. Det som virker som et helt vanlig engelsk ord kan være et veldig merkelig eller stygt ord på språk i markeder du retter deg mot.

En meget kjent tilfelle av dette stod Ford for, og deres bilmodell Kuga. Etter å ha markedsført bilen tungt i hele verden, oppdaget de underveis at på språkene i Balkan-området så betyr “Kuga” Svartedøden. En bil som heter det samme som pesten som drepte nærmere 200 millioner mennesker i Europa mellom 1347 og 1351. Ville du kjøpt den norske modellen Ford Svartedøden? Dette er et eksempel, men det finnes mange andre.

5. Ta et varemerke-søk

Internasjonal kopirett og lover om varemerker er vanskelig å forholde seg til. Hvis domenenavnet ditt inneholder et ord varemerket av en annen organisasjon, kan du havne midt i en juridisk krig som vil koste deg masse penger.

Du bør være ekstra forsiktig dersom du bruker et liksomord, siden det er umulig å bruke som forsvar at det er et vanlig ord eller frase.

Besøk knowem.com og kjør et søk der før du bestemmer deg for et domenenavn. Der vil du finne ut om det brukes som et varemerke eller domenenavn, og om det er vanlig i sosiale medier.

6. Ikke bruk bindestreker eller tall

Det er best å unngå å bruke bindestreker og understreker i domenenavnet ditt, siden brukerne ofte forveksler disse. Den samme regelen gjelder også for tall.

Hvis mulig anbefaler vi å ikke bruke et tall i domenenavnet ditt. Særlig bør du unngå å bruke 0 – det kan lett forveksles med bokstaven o.

7. Ha geografi i bakhodet

Hvis du lager en nettside for et lokalt selskap kan det være bra å ha et navn som fokuserer på beliggenheten. For eksempel vil et utmerket domenenavn for en skomaker på Grünerløkka være OsloSkomaker.no.

8. Gjør det enkelt å huske

Nettsider med navn som er enkle å huske har større sjanse for å bli besøkt.

De er også enklere å anbefale til venner og bekjente, så derfor lønner det seg å bruke et domenenavn som er enkelt å uttale og forstå.

Avhengig av hvor du forventer at trafikken din skal komme fra, kan det være verdt å velge et ord som er enkelt å uttale også i land hvor engelsk ikke er førstespråket.

Det kan bli en vanskelig oppgave å bestemme seg for et navn som ruller på tungen, men det vil være verdt innsatsen siden du vil motta mer trafikk i det lange løp.

9. Prøv en ordgenerator

Det finnes mange verktøy for å generere kombinasjoner av ord på nettet, som TextFixer. Slike verktøy lar deg velge ut bestemte søkeord tilknyttet selskapet ditt, og prøve dem i ulike oppsett. Dette er et godt valg hvis du mangler inspirasjon – men ikke glem alle tipsene du har fått over!