Det høres nok ut som en klisje i 2019, kanskje fordi det er det, men om din bedrift ennå ikke er på nett, så er det virkelig på tide å koble seg på nå. Internettet byr på mange spennende muligheter utover en nettbutikk, og det er ingen tid å miste. Kanskje tenker din bedrift at det er for seint, men det er aldri for seint – så sant bedriften fortsatt opererer. Men hvordan får du egentlig i gang en nettside? Det kan virke som en hodepine for de fleste, men prosessen er nokså enkel. Kjøp et domene, et webhotell og bygg nettsiden.

Alle tre prosessene er viktige, og deres underprosesser er naturligvis mange flere enn nevnt her. Spesielt webhotellet, eller serveren som en ofte kaller det, kan potensielt være veldig, veldig viktig. Selv for deg som er en bedrift som har operert på nett i mange år, så kan det være en lur ide å ta en nærmere titt på webhotellet din bedrift benytter. Det er nemlig mange flere fasetter enn rykte og pris på leverandøren av dette som mange ikke tenker på, selv om disse to faktorene naturligvis også har veldig mye å si i valget.

Hvor kan jeg kjøpe et norsk webhotell?

Selv om det ikke er et krav, så kjøper de fleste norske bedrifter sine domener, sitt webhotell og sin nettsidebygger fra en og samme leverandør. Dette har ofte med pakkeløsninger å gjøre naturligvis. Det å kjøpe et norsk webhotell er derfor sjeldent noe folk flest tenker så veldig mye over. I stedet handler det ofte om å få den beste prisen på selve domenet. Dette understrekes av at mange leverandører faktisk tilbyr webhotell gratis i pakken med domener og nettsidebyggere. Allikevel er det viktig å ikke overse hvilken betydning et godt webhotell kan ha å si for din nettside.

Da et webhotell i grunn bare er en server som din nettside lastes opp på, så sier det seg selv at det er viktig med en god server. Tross alt er din nettside avhengig av at serveren kjører konstant og stabilt. Dersom webhotellet svikter, så svikter enkelt og greit din nettside også. Da vil ingen få muligheten til å se din nettside. Uavhengig av hvor stor din bedrift er, så kan denne nedetiden få fatale konsekvenser for inntektene dine. Dessuten kan hackerangrep, som følge av lav sikkerhet på serveren, også ha fatale konsekvenser for ditt firma. Velg derfor en leverandør som stiller stabilitet og sikkerhet i sentrum.

Webhotellets påvirkning på SEO

Både stabilitet og sikkerhet har stor påvirkning på SEO. Det sier seg selv at en nettside som konstant er ustabil ikke vil ranke spesielt høyt. I henhold til sikkerhet er et SSL-sertifikat et åpenbart must, men det finnes så mye mer innenfor dette feltet å se på. Selve webhotellets leverandør sin egen sikkerhet vil også være viktig, da selve nettsiden sjeldent er gjenstand for de større og mer organiserte hackerangrepene – her er det nemlig serveren som helhet som angripes.

Dessuten kan en ikke undervurdere geografisk plassering, et konsept de færreste tenker stort over. Selv om signaler reiser meget raskt, og en melding på for eksempel Facebook i løpet av sekunder kan sendes fra en verdensdel til en annen, så har faktisk selv millisekunder noe å si her. I henhold til SEO, så er den beste praksisen å finne et webhotell i det landet du ønsker å drifte nettsiden i. Med andre ord, skal du hoste en nettside i Norge, så er det viktig at du kjøper et webhotell enten i Norge, eller i det minste så nær de norske landegrensene som overhodet mulig. Det øker nemlig sjansene for en raskere nettside – en faktor som er utrolig viktig for SEO i disse dager!

Vurder nettsidebyggeren nøye

Så sant du har funnet det riktige domenet til den riktige prisen, og ikke minst med den kunnskapen du nå har opparbeidet funnet det riktige webhotellet, så kommer nok nettsidebyggeren bare som en bonus. Allikevel kan det enkelt oppfordres til å også vurdere denne nøye. Selv om den nok ikke er like viktig for det tekniske, så sier det seg selv at den er viktig for det eksterne. Det tekniske er viktig for å tiltrekke seg besøkende, men naturligvis er det eksterne ansvarlig for å konvertere de samme besøkende.

Spesielt viktig kan nok aspekter slik som god kundeservice, noe så enkelt som norsk språk, 1-klikks installering for WordPress, og lignende faktorer være. En nettsidebygger som legger vekt på optimalisering av mobile sider kan også være helt vitalt for SEO. En leverandør bak et vanlig norsk webhotell tilbyr ofte mange av disse godene, men det er ikke automatisk, og du bør lese nøye etter. Hva er tross alt poenget med å finne et perfekt domene og en perfekt server dersom du ikke får bygget siden slik du vil og konverterer de mange besøkende du tiltrekker deg?

Slik bestemmer du deg for et webhotell

Den beste måten å bestemme seg for et webhotell er å velge en håndfull alternativer du har funnet og å sette disse opp mot hverandre. Noter gjerne ned faktorer slik som pris, sikkerhet, stabilitet, pris på domene og nettsidebyggeren i samme pakke, og andre lignende faktorer. Da vil du få et mye bedre overblikk enn ved å se på hver enkel leverandør hver for seg. Ved å gjøre det er det nemlig fort gjort å gå i en felle der en faller for en enkelt eller et par faktorer og en rimelig pris.

Husk også, dersom du er opptatt av SEO, at et helnorsk webhotell kan ha en meget positiv innvirkning på rangering i søkemotorene. Dette er naturligvis med forbehold om at serveren er både stabil, sikker, og ikke minst rask. Så sant disse er på plass, så vil nemlig nærheten i forhold til de besøkende nordmenn på siden ha mye å si for lastehastigheten, der bedrifter kjemper om millisekunder mot hverandre. Skal du kjøpe et webhotell i dag, da mest sannsynlig i en pakke med andre produkter slik som domener og nettsidebyggere, så kan det være lurt å kjøpe et norsk webhotell!