Internettet har siden sent 90-tall vært en lekegrind for både konserner, gründere og privatpersoner. Her har private blogger, så vel som gigantbutikker og sosiale medier stadfestet seg. Mye arbeid har gått inn i disse prosjektene. Tekster, bilder, video og diverse former media har blitt investert flere millioner i. Kanskje aller mest merkbart er det faktum at de aller fleste ser for seg en nettside som kun det eksterne og synlige. Men slik er det derimot langt i fra. En nettside inneholder en teknisk bakgrunn som støtter opp om alt det vi ser med det nakne øye. Dette inkluderer webhotell, IP-adresser, og ikke minst domener.

Domene er et ord som brukes i mange lag av samfunnet. Originalt betød ordet rett og slett bare råderett over et område. Derfor var det passende å benytte dette navnet når en skulle navngi den retten en enkeltperson eller bedrift vil ha til ”områder” på internett. Det finnes ingen kort definisjon på ordet domene, men det kan beskrives for eksempel gjennom nettadressen og e-post kontoer. For eksempel kan nettsiden olanordmann.no regnes som en del av et domene. Det samme kan sies om e-postkontoen salg@olanordmann.no. Det er ikke vanskelig å se for seg at med riktig navn på nettside og e-post, så kan et domene være meget verdifullt.

Registrer ditt norske domene hos en registrar

Enten du er en privatperson eller bedrift, så kan du ikke bare kjøpe et norsk domene helt uten videre. Dette må nemlig foregå gjennom en såkalt registrar. Det er derfor vi kontinuerlig bruker frasen ”å registrere et norsk domene” her til lands, fremfor å bare kjøpe det. Det er Norid som har denne jobben i Norge, og de står for all jobben med å gi deg rettighetene til domenet du ønsker. Allikevel er ikke Norid en registrar, eller forhandler av domene på godt norsk, og derfor kan du ikke kjøpe ditt domene her.

I stedet er du nødt til å lete etter en registrar. Dette kan du for eksempel gjøre hos Norid selv, der du finner alle de samarbeidspartnerne Norid har. Her vil det dukke opp en rekke aktører, og det er viktig å holde tunga rett i munn på pris i henhold til domenet, men også i henhold til e-postkontoer, nettsidebygger, og andre kostnader som ofte blir knyttet opp mot domenekjøp. Ønsker du å lese mer om selve registrering i seg selv, så kan du med hell sjekke ut Norid sine egne nettsider. Her vil du finne gode råd, enten du er privatperson eller en bedrift!

Utvikling i antall domenenavn direkte under .no

Antall domenenavn per abonnent

Hvorfor er det viktig å være tidlig ute?

Selv om det kommersielle internettet ikke er mer enn snaue 20 år gammelt, så må det understrekes at vi virkelig har hoppet inn i det og utnytt det til det fulle. I dag vet vi for eksempel at det er flere som enkelt og greit spekulerer i domener – det vil si, registrerer dem hos en domeneforhandler, for deretter å forsøke å selge de senere. Derfor er det viktig, enten du er en privatperson eller en bedrift, å registrere det domenet du ønsker å benytte deg – altså før det blir for sent med andre ord.

Det kan være viktig å være tidlig ute før internetthaiene ”kupper” domenet ditt. Mange selskap har nok tenkt den tanken, som blant annet Statoil og NSB, som den gang de endret navn til Equinor og VY naturligvis ville ha med seg domenene. De kunne jo tross alt ikke operere med samme gamle nettadresser og e-postkontoer, og det ville heller ikke vært naturlig å tilegne seg et domene som ikke hadde rot i deres nåværende navn. Dette beviser nøyaktig hvor viktig det er å være tidlig ute med å skaffe seg sitt domene.

Hvem har retten til å registrere domener i Norge?

Internettet byr på noen litt andre lover for kjøp og salg enn det andre marked gjør. Ser vi for eksempel på kjøp og salg av domener, så er det ganske så strenge retningslinjer. For .no domener, så er man blant annet nødt til å være en bedrift eller organisasjon registrert i Brønnøysund eller privatperson over 18 år som er registrert i Folkeregisteret. Det er med andre ord veldig vanskelig for utlendinger å registrere .no domener. Dette er gjort bevisst for at individer fra andre land ikke skal dominere det norske markedet for domener.

Blant annet kan ”handelskrigen” blant nordmenn som eier domener være et godt bevis på hvorfor disse blokadene er viktige. Det kan nemlig koste deg dyrt om du ønsker en annen person sitt domene, selv om den personen ikke engang bruker hverken nettadressen eller e-postkontoen. Norge er dessuten ikke det eneste landet som har strenge retningslinjer for hvem som kan registrere et domene. Dette er veldig vanlig med såkalte toppdomener som relaterer til grafiske lokasjoner. Et domene slik som .com er til sammenligning mye enklere å registrere, da det ikke relaterer til et geografisk sted.

Tillegg verdi ved å registrere norske domener

Domener er ikke bare et tilfeldig navn for en nettside eller slutten av en e-postadresse. Innad i domener ligger det nemlig en helt enorm verdi en ikke må overse på noen måte. Enten en ønsker å registrere et norsk domene, eier et slikt domene, eller kanskje ønsker å kjøpe dette fra en annen eier, så må en gjennom registreringsprosessen. Med strenge krav til registrering av .no domener, så stiller Norge seg på lik linje som mange andre nasjoner – der det å registrere et domene er strengt fordi en ønsker å dempe det massive trykket i kjøp og salg om enn noe.

Registreringsprosessen er derimot ikke uoverkommelig, og for å registrere ditt norske domene, så er det bare litt papirarbeid for å enten bevis registrering i Brønnøysundet for en bedrift eller organisasjon, eller for en privatperson å bevise registrering i Folkeregisteret. Uansett kan det være mer enn verdt det. Enten du har planer om å kjøpe et domene du mener kan selge dyrt i fremtiden, eller om du ønsker å lage en nettside og e-postkontoer rundt ditt domene, så er det en lur ide å tillegge verdi ved å registrere et norsk domene i dag!