Å lykkes på nett er en utfordring uten like – spesielt om du starter først den dag i dag. Etter bare litt over 20 år med et kommersialisert internett, så er det rett og slett proppet over. Allikevel finnes det fortsatt håp der ute, men da må du være rask på avtrekkeren. Det kanskje aller viktigste å ha på plass over nett er et godt domenenavn. Siden det derimot har vært mange som har innsett dette, så har utallige domenenavn allerede blitt kjøpt. Allikevel utløper noen domener innimellom, og ikke minst er det alltids nye ord og trender som skaper muligheter for nye domener.

Den beste måten å finne et godt domenenavn på er ikke enkelt å si. Det innebærer rett og slett ren frustrasjon for de aller fleste som har lyst til å komme seg på nett i dag. Ofte er bedriftsnavnet tatt, og mange av de andre passende navnene, som for eksempel synonymer eller navn på viktige egenskaper og produkter, er også ofte tatt. Men hvor begynner du letejakten når tilsynelatende all makt er fjernet fra dine hender? Det finnes et par gode alternativer der ute.

Benytt en domeneforhandler

Det aller mest åpenbare er å benytte en domeneforhandler. Du kan for eksempel se på listen over nylig utløpte domener for å finne domener som utvilsomt har vært viktige for enkelte, og dermed kan inneholde verdi, men som ikke lenger er opptatt. Det vil si at du kan kjøpe disse domenene mot honoraret som domeneforhandleren krever. Det finnes også muligheter for å kjøpe nåværende domener fra andre individer. Du kan enkelt og greit kontakte dem direkte, ellers har ofte folk bestemt seg for å selge domener gjennom en domeneforhandler, slik at du kan finne kontaktmuligheter og priser direkte på deres sider.

Du kan også selvfølgelig søke ett domene etter det andre, i henhold til dine prioriteter. Det er fort gjort å se hvem som er opptatte, og dermed kan du avgjøre om det er verdt det eller ikke. Lag en liste over potensielle navn, som naturligvis starter med din bedrift sitt navn, eller en forkortelse av dette om passende. Om dette ikke er tilgjengelig, forsøk nærliggende ord, navn på kjente produkter i din bransje, eller kanskje til og med bare eksotiske ord. Det er jo tross alt sånn at Equinor nå refererer til Norges oljekjempe, og VY refererer til våre transporttjenester.

Gjør et dypdykk i verdifulle domener

Det er derimot ikke bare navnet som teller når en skal kjøpe et domene. Naturligvis er navnet viktig, da det gjør besøkende trygge. Det er også godt å ha et skikkelig navn på sitt domene som relaterer til bedriften, da dette simpelthen ser mer profesjonelt ut. Allikevel er det verdt å merke seg at navnet kun er det som vises på overflaten. Det ligger ufattelig mye bak et domene som de aller fleste ikke tenker stort sett over. Dette handler først og fremst om det tekniske bak domenet. Google ranker på en rekke faktorer, og en av disse er hvor godt domenet er i seg selv.

Det høres kanskje merkelig ut at et domene kan være sterkt – spesielt når du kjøper en tilsynelatende tom nettside, og alle tidligere e-poster er slettet. Du har rett og slett kjøpt noe som virker som det bare er et navn med .no bak det. Allikevel kan et domene bære en helt enorm verdi. Bak domenet ligger for eksempel en alder, og jo eldre denne er, jo bedre er det for styrken til domenet. Google inkluderer dette i algoritmen, og de gjør det faktisk enklere for et gammelt domene å ranke høyere enn et splitter nytt domene – derfor bør du se på alderen på det domenet du er ute etter.

Videre er det liten tvil om at linker kan være gull verdt. Dersom for eksempel store sider i Norge, slik som VG og NRK tidligere har linket til ditt domene, så er ikke disse linkene døde på noen måte. Faktisk peker de rett til din nettside, selv om du kanskje enda ikke har bygget den. Dersom du eier et domene som heter kulturkrigen.no for eksempel, og dette tidligere var et domene for en interesseorganisasjon som både VG og NRK nevnte opp til flere ganger, så kan du ta nytte av linkene. VG og NRK vil neppe fjerne linkene til denne siden selv om den nå ikke tilhører det den gjorde en gang – til det har de simpelthen altfor mange utgående linker. Dermed kan du ta nytte av at Google elsker linker, uten at linkene egentlig peker til deg.

Merk dog at trafikken neppe kommer fra artiklene på VG og NRK, da disse er gamle. Trafikken kommer av økt posisjon i søkeresultatene, som videre kommer fra det faktum at domenet har gode linker til seg – en viktig faktor for ranking i Google.

Hvor søker jeg etter slike linker?

Den beste måten å se etter de ovennevnte linkene er å kjøre diverse tester. Skal du spare penger og gjøre det helt gratis, så kan du sjekke utgående lenker fra for eksempel NRK. Finner du domener du ikke har hørt om før, og som du kanskje tenker er ledige, så kan du gjøre et kjapt søk i registeret. Er domenet ledig, så kan du videre se om det er flere lenker enn denne fra NRK. Gode tall her vil være blant annet DA og PA på over 15.

Men husk på at gamle domener også kan være farlige. Trykker du på lenken kan den være infisert med virus fra kjipe eiere. Ofte har ikke disse sidene https protokoller heller, da de ofte er gamle sider. Dermed kan det være lurt å raske med seg et antivirusprogram slik som AVG, før du begir ut på reisen etter å finne det rette domenet. Et antivirusprogram er noe du uansett bør sitte inne med, da det holder deg trygg i resten av din søken på nett.

Uansett, nå vet du litt mer om hva det innebærer å finne et godt domene, så da er det bare å sette i gang din letejakt!